Hoe je een moment kunt vormgeven: gastblog door fotograaf Heleen Klop
Mensen ontspannen op de foto zetten is een uitdaging, zowel voor de portretfotograaf als de trouwfotograaf. Want tenzij je fotomodel bent, is het voor bijna iedereen lastig om met de juiste poseerskills een naturelle houding en blik tevoorschijn te toveren. De fotograaf moet dus aan de bak: het draait erom de juiste sfeer te creëren, connectie te maken en daarmee het beste uit de geportretteerde te halen. Oplossing: Moment Design.
Moment Design
Moment Design is alweer jaren dé techniek om mensen ongeposeerd en natuurlijk op de foto te zetten. Het bestaat uit verschillende stappen, waarvan de stap van het “vragenstellen en opdrachtjes geven” wellicht het meest bekend is. Je zet daarmee mensen ontspannen en natuurlijk op de foto en als fotograaf geniet zelf ook enorm van de shoot. Het geeft je handvatten en een methode om echt het beste uit je klanten te halen. Ook als ze het lastig vinden om gefotografeerd te worden.
Heleen Klop
Heleen: “Ik ben Heleen Klop en ben sinds 2009 full time ondernemer. Ik verdien mijn boterham met fotograferen van bruiloften, gezinnen en zakelijke reportages. Ook geven mijn man Wim Blom, hij is ook fotograaf, en ik workshops en trainingen.
Het liefst fotografeer ik mensen en noem mijzelf een Moment Designer. Ik ontwerp momenten.
Naast fotografie ben ik ook aan het coachen en ben ik op dit moment een training aan het volgen om gecertificeerd (internationaal) trainer te worden. En als ik dit alles met reizen kan combineren ben ik helemaal gelukkig!”
Wat is Moment Design?
Moment Design is een manier om mensen de camera te laten vergeten en hen natuurlijk en spontaan op de foto te zetten.
Deze techniek is ontwikkeld door de Canadees Jesh de Rox. Hij onderzocht waarom de ene persoon spontaan op de foto gezet kon worden en een ander helemaal verstijfd.
Een geslaagde foto blijkt voor een heel groot gedeelte te liggen aan de fotograaf zelf. Deze brengt zichzelf mee naar de shoot en is als een spiegel. Is de fotograaf enthousiast zal het koppel dit zeker oppakken en ook steeds enthousiaster worden. En dat zie je terug op de foto. Echte reacties, echte emoties, echte foto’s.
Vier stappen
Bij Moment Design gaat het, eenvoudig gezegd, om 4 stappen.
De 1e stap gaat om jezelf. Een ontdekkingstocht naar wie jij bent, wat je beweegt, hoe jij de wereld ziet en wat je soms tegenhoudt. De fotograaf maakt de foto en is daardoor ook zeker een onderdeel van de foto. De sfeer, het karakter van de fotograaf is bepalend voor het resultaat. Het onderzoek naar jezelf is een doorlopend proces. Ikzelf vind NLP technieken super waardevol en ik leer zoveel over mijn eigen (beperkende) overtuigingen en kan goed loslaten. Ik vind het steeds minder belangrijk wat anderen vinden. Het allerbelangrijkste is dat de klant een geweldige, ontspannen ervaring krijgt en blij is met de foto’s zodat ze terug komen voor nog een reportage.
De 2e stap gaat om de ander. Wie is je klant? Wie staat er voor je lens? Hoe benader je die? Hoe is je communicatie, verbaal maar ook non-verbaal. Hoe bereid je hen voor en hoe begeleid je hen naar en tijdens de shoot? Een bijzonder onderzoek naar je eigen lichaamstaal, wat doet je toon, je woorden en je energie met de klant en met de shoot. Hoe stel je hen op hun gemak. Welke snaar kun je raken waardoor er iets magisch gebeurt voor de lens.
De 3e stap draait om de shoot. Je contact en connectie met de klant begint al voor de daadwerkelijke shoot. Door helder uit te leggen wat je gaat doen en wat ze kunnen verwachten kun je ze begeleiden. De meeste klanten vinden op de foto gaan gewoon heel erg eng. Hoe stel je de klant op zijn gemak? Maar dan draait het ook wat het licht doet, zoek de compositie en dan pas creëer ik een moment. Dat laatste doe ik door iets grappigs te vragen of door opdrachtjes te geven. En die vragen lopen op in intentie. De eerste vragen zijn lollig, dan wat warmere vragen en daar ga ik nog meer de diepte in. En deze volgorde is wel heel erg belangrijk. Er zit een opbouw in. We werken naar een hoogtepunt toe.
De 4e en laatste stap is het moment dat alles samenkomt, het piekmoment. De klanten vergeten de camera, zitten in een bubbel. En dat levert voor mij en de klant de mooiste beelden op. De klant gaat met een warm en bijzonder gevoel naar huis zonder dat ze de foto’s gezien hebben. Op het moment dat ze het eindresultaat zien komt dat gevoel, het geluid, de geur, het beeld weer helemaal terug. Ultiem genieten voor hen maar zeker ook voor mij. Daarom doe ik wat ik doe. Mooie momenten en herinneringen creëren die een levenslang meegaan.
Hoe maak ik die ontspannen foto’s?
Heleen: “Doordat ik in het voortraject de klant al een beetje beter leer kennen door te bellen, uitgebreid te mailen en door een vragenlijst te sturen ben je geen totaal onbekende meer voor ze. Ik probeer zo snel mogelijk de angel eruit te halen: “help, ik moet voor een camera staan!” Door met je klanten te lachen ontspannen ze eerder. Dat gebruik ik aan het begin van de shoot. Net zolang de nerveusheid weg is. Ik laat ze zien dat een shoot heel leuk kan zijn. Ook stel ik ze gekke vragen, over elkaar. Bijv. “Als je partner een lekker gerecht zou zijn, wat zou ie zijn?” Of “Als je partner een kledingstuk zou zijn, wat zou ze zijn?”
Als ik merk dat het toch wel heel spannend is laat ik ze bewegen. Ik vraag ze van a naar b te lopen, hand in hand. Ook vraag ik ze om dingen aan elkaar te vertellen, te fluisteren zodat ik het niet kan horen. Dat heeft gelijk iets intiems maar is minder eng want ik sta niet te dichtbij. Naar mate de sessie vordert merk je dat je steeds dichterbij mag komen. Dan is er gemak en ontspanning.”
Welke vraag/opdracht heeft het meeste succes?
“Een van de opdrachtjes die ik bijna altijd in een shoot geef is: ”Geef elkaar 5 verschillende knuffels.” En de opdracht is dan wel om daar dan ook echt van te genieten! Dit geeft je de mogelijkheid om in ieder geval 5 verschillende foto’s te maken en zij vergeten de camera en doen iets dat ze prettig vinden. “
Kan iedereen dit leren?
Iedere fotograaf moet vooral dicht bij zichzelf blijven. Deze methode moet je aanpassen aan de manier die het beste bij je past. Eigenlijk komt het neer op goede communicatie. Wees geïnteresseerd in je klant, zoek de connectie en communiceer!
Ook leren?
Op Allefotografiecursussen vind je alle info, kosten en data van deze superleerzame Moment Design workshop.
Gratis e-book fotograferen voor Marktplaats
Meld je hier aan voor af en toe een update met nieuw toegevoegde workshops van Allefotografiecursussen, en ontvang gratis in je mailbox dit e-book met de 5 grootste marktplaatsmissers! En hoe jij die voorkomt natuurlijk, door ‘smart’ te fotograferen en jouw spullen in goed licht te zetten.